سیاست حفظ حریم خصوصی چیست؟
سیاست حفظ حریم خصوصی سندی است که بیان میکند چه دادههای شخصی را از کاربران خود جمعآوری میکنید، چرا و چگونه آنها را خصوصی نگه میدارید.
هدف از سیاست حفظ حریم خصوصی اطلاع رسانی به کاربران شما در مورد نحوه استفاده از داده های آنها است.
از این رو، سیاست حفظ حریم خصوصی باید برای کاربران شما قابل دسترسی باشد و به زبانی ساده و خوانا نگهداری شود.
اکثر کشورها قوانین حفظ حریم خصوصی دارند که وب سایت های جمع آوری داده های شخصی را ملزم می کند که یک خط مشی حفظ حریم خصوصی مناسب داشته باشند.
عدم رعایت می تواند منجر به جریمه های سنگین و حتی پیگرد قانونی شود. آیا در اتحادیه اروپا مستقر هستید یا به شهروندان اتحادیه اروپا خدمات ارائه می دهید، باید یک خط مشی رازداری مطابق با GDPR در دامنه خود داشته باشید.
در ادامه با جزئیات بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت.
داده های شخصی چیست؟
داده های شخصی اطلاعاتی هستند که می توانند یک فرد را چه به طور مستقیم و چه در صورت ترکیب با داده های دیگر شناسایی کنند.
نامها، ایمیلها، آدرسها، محلیسازی، آدرسهای IP، عکسها و اطلاعات حسابها همگی مستقیماً دادهها را شناسایی میکنند.
اطلاعات بهداشتی، درآمد، مذهب و مشخصات فرهنگی و موارد مشابه نیز داده های شخصی است.
علاوه بر این، و در زمینه کنونی بسیار مهم است، داده های مربوط به رفتار کاربر نیز شخصی هستند. کوکیها میتوانند فعالیتهای مرور کاربران را ردیابی و ثبت کنند، مانند مقالههایی که از کنار آنها عبور میکنند و روی آنها کلیک میکنند.
چرا سیاست حفظ حریم خصوصی مهم است؟
مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در صورت جمعآوری دادهها از کاربران، چه بهطور مستقیم یا غیرمستقیم، یک خطمشی رازداری طبق قانون الزامی است. به عنوان مثال، اگر یک فرم تماس در وب سایت خود دارید، به یک سیاست حفظ حریم خصوصی نیاز دارید. اما اگر از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید، به سیاست حفظ حریم خصوصی نیز نیاز خواهید داشت.
سیاست حفظ حریم خصوصی خود را کجا قرار دهم؟
معمولاً می توانید سیاست های حفظ حریم خصوصی را در پاورقی یک وب سایت بیابید. توصیه میکنیم خطمشی رازداری خود را در مکانهایی قرار دهید که به راحتی میتوان آنها را در وبسایت خود پیدا کرد.
سیاست حفظ حریم خصوصی باید شامل چه مواردی باشد؟
یک سیاست حفظ حریم خصوصی استاندارد باید شامل موارد زیر باشد: چه داده هایی را از بازدیدکنندگان جمع آوری می کنید، چگونه آنها را جمع آوری می کنید، چرا داده ها را جمع آوری می کنید، چگونه از داده ها استفاده می کنید.
چرا به سیاست حفظ حریم خصوصی نیاز دارید
حریم خصوصی مفهوم جدیدی نیست. انسان ها همیشه در زندگی اجتماعی و خصوصی خود خواهان حفظ حریم خصوصی بوده اند. اما ایده حریم خصوصی به عنوان یک حقوق بشر یک پدیده نسبتا مدرن است.
در سراسر جهان، قوانین و مقرراتی برای حفاظت از داده های مربوط به دولت، آموزش، بهداشت، کودکان، مصرف کنندگان، موسسات مالی و غیره تدوین شده است.
این داده ها برای شخصی که به آن تعلق دارد بسیار مهم است. از شماره کارت اعتباری و شماره تامین اجتماعی گرفته تا آدرس ایمیل و شماره تلفن، اطلاعات حساس و قابل شناسایی شخصی ما مهم است. این نوع اطلاعات در دستان غیر قابل اعتماد به طور بالقوه می تواند عواقب گسترده ای داشته باشد.
شرکتها یا وبسایتهایی که اطلاعات مشتریان را مدیریت میکنند، ملزم به انتشار خطمشیهای حفظ حریم خصوصی خود در وبسایتهای تجاری خود هستند. اگر صاحب یک وبسایت، برنامه وب، برنامه تلفن همراه یا برنامه دسکتاپ هستید که دادههای کاربر را جمعآوری یا پردازش میکند، مطمئناً باید یک خطمشی رازداری در وبسایت خود پست کنید (یا به توافقنامه کامل «خطمشی رازداری» دسترسی درون برنامهای بدهید.